Linux windwossin tilalle

Microsoftin ilmoituksen mukaan Windows 10:n virallinen tuki päättyy 14.10.2025. Tämän jälkeen käyttöjärjestelmä ei enää saa mm tietoturva tai ominaisuus päivityksiä.

Microsoft on luonut Windows 11 käyttöjärjestelmälle todella kovat laite vaatimukset.
Win11 voi asentaa epävirallisesti kiertämällä kyseiset laite vaatimukset. Sitä en voi itse kuittenkaan suositella, koska windowssi voi hajota jossain päivityksen yhteydessä.
Parempi ratkaisu on asentaa jokin Linux versio. Useimmat Linuxit ovat täysin ilmaisia ja saavat todella pitkäksi ajaksi tietoturva päivityksiä.
Linux eroaa ehkä isointen niin että .EXE asennustiedostoja ei voi asentaa linuxiin mitä ladataan netistä esim (chrome,offce jne). Ohjeminen asennus tapahtuu ylensä omasta pakettivarastosta,sovellus kaupasta vähän niinkuin esim googleplay store. Lähes kaikkiin windwossisovelluksiin löytyy vastaava Linux versio täysin ilmaiseksi.

Linuxista on olemassa monta eri distroo eli eri ”versioo”, tunnetuin on Ubuntu ja Mint
Suosittuja ovat myös fedora ja debian. Itse olen asentanut omiin koneisiin Fedora KDE ja Linux mint cinnamon.
Linuxin työpöydästä on olemassa monta eri versioo KDE, GNOME ja Xfceon yleisimmät.

sampsi

sampsi

Back