7 Days To Die - Early Access

7 Days To Die on The Fun Pimpsin julkaisema selviytymis- ja rakentelupeli, joka on niin ikään vielä Early Access - tasolla. Peli julkaistiin vuonna 2013 ja on edelleen kehityksessä, joskin kehitystä ei tapahdu kovin nopeasti/runsaasti.

Mitä on 7 Days To Die?

Kuten yllä mainittiin, 7DTD on selviytymis- ja rakentelupeli, joissa tärkeimpinä elementteinä on; syöminen, juominen, rakentaminen, vaatteiden teko sekä aseiden löytäminen/tekeminen. Ajatuksen tasolla tämä kaikki toimii "kuin rasvattu", mutta itse pelissä.. No, ei niinkään.

Monelle, joka peliä harkitsee, ensimmäisen "stopin" lyö grafiikat; kyllä, ne ovat kuin suoraan 15 vuotta vanhasta pelistä. No, tähän löytynee syy pelimekaniikasta tai siis pelin sisältä, pelissä nimittäin hyödynnetään voxel - tyyliä, eli palikat menevät "Minecraft" - tyylisesti blockeittain paikalleen. No, onhan se toisaalta hyvä asia; rakennelmia on helpompi rakentaa ja niistä saa paremman näköisiä..

No, onneksi itse pelattavuus ei ole yhtä surkeaa. Maastoa ja erilaisia biomeja on runsaasti ja lähes kaiken voi "irrottaa" sekä hyödyntää, puut, kivet, eläimet.. Ja mikä parasta; luuttimisintoiselle pelissä on paljon rakennelmia, kerrostaloja, kauppoja jne. mistä löytyy läjäpäin tavaraa - niin ruokaa, aseenosia kuin parhaillaan rakennuskirjoja.. Öö, rakennuskirjoja? Kyllä, luit oikein; rakennuskirjoilla opit mm. rakentamaan pistooleita, haulikoita, moottorisahoja ja jopa mopon.

Peli antaa pelaajalleen jatkuvasti jotain tehtäviä, joissa mm. kehotetaan rakentamaan kivikirves, heinävaatteet ja sänky - ihan OK juttuja alkuun, mutta jos aloittaa useamman uuden pelin tai aloittaa pelaamaan moninpeliservereillä, nämä missionit tulevat aina uudestaan eikä niitä kykene itse skippaamaan.

Pelissä on paljon huomioitavaa, toiset tykkää siitä, toiset ei. Tärkeimpinä huomioitavina asioina on janon tunne, nälän tunne, kylmyys/kuumuus sekä mahdolliset taudit ja tapaturmat, eli kyllä, peli on kuitenkin - grafiikoista huolimatta - sen verran realistinen, että tällaiset asiat löytyy. Hyppäät liian korkealta; jalkasi murtuu, et pysty juoksemaan; syöt pilaantunutta tai raakaa ruokaa; saat ripulin. Nämä kaikki vaikeuttavat peliä ja näistä kaikista on pidettävä huolta. No, mitenkä näitä voi ehkäistä?

Nälkää voi tietysti pienentää metsästämällä eläimiä ja kokkaamalla saadut lihat tai vastaavasti etsiä kaupoista/rakennuksista ruokaa, joita yleensä löytyy suhteellisen hyvin. Vettäkin pitää juoda, ja vettä saa jokaisesta joesta/järvestä mutta useimmiten se pitää keittää, voi toki ottaa riskin ja juoda suoraan - useimmiten tällöin tulee ripuli. Lääkkeitäkin löytyy rakennuksista ja niitä voi myös itse tehdä, mm. erilaisia teejuomia ja vastaavia.

Pelin taistelumekaniikka.. No, siitä ei ole mulla montaa sanaa. Taisteluanimaatioita on niinkin huikea määrä kuin yksi ja alussa varsinkin tähtäämisen opettelu jouskarilla on oma taitonsa. Onneksi, luojan kiitos onneksi, esimerkiksi tarpeeksi jouskarilla ammuskellessa ammuntataito kehittyy ja osumia (sekä damagea) tulee lisää. Myöskään aseen tuntumissa ei ole juuri eroa, tuntuu lähes samalta hakata ensimmäisenä kivikirveellä kuin miltä tuntuu läiskiä menemään nuijalla. Harmi sinänsä.

ALLEKIRJOITTANEEN ARVIO:

7 Days To Die on Early Access - tittelillä ja sen kyllä näkee. Olen itse käyttänyt 96 tuntia peliin, pääasiassa 80% kaverien kanssa pelaten ja ihan hauskaa on ollut. En tiedä, olisiko tuo tuntimäärä välttämättä tullut jos yksinpelinä olisi pelannut - ehkä, ehkä ei.

Peliä myydään 23 euron hintalapulla Steamissä, suosittelisin henkilökohtaisesti odottamaan alennuksia. Ei ole omasta mielestäni tuon arvoinen - vielä(kään).

Annan kouluarvosanoina rehdin 3/5 7DTD:lle, voi olla, että arvosana muuttuu jos/kun peliin saadaan lisää päivityksiä ja korjauksia.

(lähde: https://earlyaccespelit.blogspot.com/ )
 
Hyvä arvostelu,itse jäin kaipaamaan muutamaa kuvaa,esim pelin virallinen kuva,ja muutama kuva pelistä.
 
Käytön mukaan kehittyvät taidot, eli skillit taisivat unohtua kokonaan arvostelusta ja että hordet innostuu seitsemän päivän välein, josta pelin nimikin juontuu. Muuten taitaakin aikalailla kattaa pelin default servun asetuksilla. Onhan tuolla vaikka kuinka erillaisia pelityypppejä, mitä pelaajat keksineet servuillensa. Grafiikatkin ja UI ovat tässä vuosien varrella huomattavasti kehittyneet, vaikka melko kökköjä ovat vieläkin. :)
 
Käytön mukaan kehittyvät taidot, eli skillit taisivat unohtua kokonaan arvostelusta ja että hordet innostuu seitsemän päivän välein, josta pelin nimikin juontuu. Muuten taitaakin aikalailla kattaa pelin default servun asetuksilla. Onhan tuolla vaikka kuinka erillaisia pelityypppejä, mitä pelaajat keksineet servuillensa. Grafiikatkin ja UI ovat tässä vuosien varrella huomattavasti kehittyneet, vaikka melko kökköjä ovat vieläkin. :)
Vaikeneeko ne hordeyöt aina? Vai käykö tylsäksi?
 
Mitäs porukka on tykännyt tuosta A17 päivityksestä? Mitenkä siinä saa nykyään sähköt vedettyä katto valoihin?
 
Tässä uudessa A18.2 saa helposti leveliä kun stäkkäät esim 6000 kiveä ,hiiltä,rautaa etc yheksi isoksi, Sen kun purkaa ja toistaa taaas uudelleen nii saa vähä vähemmän xp:tä vielä.