Edullinen ja ylikellotettava 6-ydin 12-säie prossu Intelin Z170 ja Z270 emoille ?

Intelihän oli kyrpä aikoinaan eikä tarjonnut Coffee Lake 6-ydin prossuja kuten Core i7-8700K ollenkaan Z370:sta vanhemmille piirisarjoille.
Ja monellahan on vielä näitä Skylake ja Kaby Lake settejä käytössä, mutta jos niitä haluaisi päivitellä 6 tai 8-ytimeen niin pitäisi laittaa emolevykin prossun yhteydessä vaihtoon.
Mikä nostaa päivitys kuluja aikasta paljon, mutta mitäs jos olisikin halvempikin vaihtoehto ?

No tässä semmoinen olisi ;)

IMG_20210403_170120142.jpg


Ja kyseessähän on 6-ydin 12-säie Coffee Lake Core i7-9850H jonka ShanDianXiaKeJi kaupan väki on modannut toimimaan millä vain LGA1151 emolevyllä.
Hintaa tällä on posteineen noin 108€ ja kaupan päälle tätä voi ylikellottaa = tämä on köyhän miehen/naisen Core i7-8700K.

Mutta tietenkään tämä ei suoraan toimi emolevyissä vaan tarvitaan BIOS johon on lisätty tälle microkoodi. Ja tämän kauppa lähettääkin sähköpostiin kunhan vaan kertoo mikä emolevy itseltä löytyykään.
Itse bios päivitys on simppeli homma jos omistaa jonkun muun kuin Asrockin tai Asuksen emolevyn. Kun nämä ovat estäneet ettei modattua BIOSia voi ajaa sisään...

Tai no, onnistuuhan se kun käytössä on tämmöinen ohjelmointi USB tikku:
IMG_20210408_121138167.jpg


Tällöin BIOS piiri otetaan irti emolevyltä ja laitetaan tuohon tikkuun ja ohjelmoidaan modattu Biossi sisään (lopussa olevassa videossa näytän kuinka se tehdään).
Ja itse jouduin näin tekemään Asuksen Maximus VIII Herolla ja tuon jälkeen vaan BIOS piiri takaisin emolle ja uuden prossun asennus.

Sen jälkeen näkymä onkin tämmöinen:
IMG_20210408_120508958.jpg

6-ytimen max boost core i7-9850H.png


Mutta tämänhän pystyi ylikellottamaan, joten kuinkas korkealle tuo kulkeepi ?
No itse ytimen osalta 4.9GHz 1.36 voltilla ja samalla voltti määrällä 5GHz olisi onnistunut jos uncore (cache) kellot olisi jättänyt vakio 3800MHz:n
Mutta se olisi ollut typerää joten mielummin 100MHz pienemmät kellot ja uncoreksi 4600MHz:siä.

Sitten muistikellojen kanssa tulikin mutkia matkaan eli näyttää näissä mobiili prossuissa olevan niiden kanssa ihme rajoituksia eli vakiona edes 2400MHz kellot eivät onnistuneet.
Mutta syöttämällä muistiohjaimelle enemmän voltteja niin 2700MHz meni vakaasti kunhan latensseja ei alkanut kiristämään CL11:sta yhtään.
Tuosta 2700MHz:stä jos yritti päästä ylöspäin niin loppu tulos oli aina POST ERROR 55 = muisti ongelma.

Tosin eipä nuo matalat muistikellot näyttäneet paljoa haittaavan pelisuorituskyvyssä kun Zen, Zen+ ja Zen2 Ryzenit jäivät suorituskyvyssä taakse.

Mutta jos kiinnnostaa nähdä kuinka tämmöinnen i7-9850H suoriutuu, miten modattu BIOS ajetaan sisään, miten prossu asennetaan emolevylle ja millä BIOS säädöillä tämä meni sen 4.9GHz.
Niin eikun katsomaan videoni kyseisestä prosessorista:


Jos kiinnostuit tästä prosessorista niin tämä löytyy Aliexpressistä hakusanalla QQLT, mutta tässä suora linkki: https://www.aliexpress.com/item/4001201791037.html
Jos taas kiinnostaa 60€ kalliimpi 8-ydin 16-säie malli ja kyllä semmoinenkin on tarjolla... niin se löytyy hakusanalla QQLS ja tässä siihenkin suora linkki: https://www.aliexpress.com/item/4001201770134.html
 
SPsTechLab

SPsTechLab

Ööö miksei olisi?
Kun rahaa säästyy iso summa. Varsinkin jos omistaa jonkun muun kuin Asrockin tai Asuksen emon niin homma onnistuu normaalilla bios päivityksellä, eli päivitys on helppo.
Ja kauanko koko operaatiossa meni aikaa, mukaanlukien sopivan prossun etsiminen ja kaikki säätö. Jos siinä menee edes muutamaa tuntia, niin on halvempi vaan ostaa se sopiva prossu suoraan.
 
Ja kauanko koko operaatiossa meni aikaa, mukaanlukien sopivan prossun etsiminen ja kaikki säätö. Jos siinä menee edes muutamaa tuntia, niin on halvempi vaan ostaa se sopiva prossu suoraan.
Tietenkin siihen tunteja menee, mutta mistäs ajattelit ostaa 6- tai 8-ydin prossu Z170 tai Z270 emolle ;)
Eli jos on enemmän rahaa kuin viitseliäisyyttä niin sitten vaan joo uutta emoa sekä prossua alle.
 
Ts, jos on oikeissa töissä, oma aika on arvokkaampaa kuin potentiaalinen säästö.
 
Ts, jos on oikeissa töissä, oma aika on arvokkaampaa kuin potentiaalinen säästö.

Näemmä sulla ei ole koskaan raha tilanne ole ollut niin tiukalla että kaikki eurot ratkaisee. Tai siltä tuo asenteesi ainakin kuulostaa.
Itselläni oli semmoinen tilanne about 10 vuotta sitten ja se ei ollut kivaa aikaa.
Eikä kyllä vieläkään tulisi mieleenkään vaihtaa emoa huvikseen jos kerran vanhastakin saa pienellä vaivalla lisää potkua ulos.
Mielummin käytän ne emon rahat johonkin muuhun.

Mainittakoot että tämän jutun Maximus VIII emo hyllyssä odottaa Core i7-6700K:n testaamista. Eli tuo on vaan LGA1151 testi emoni. Ja jutulla halusin kertoa ja näyttää että pienellä raha summalla ja vaivalla saa elinaikaa vielä vanhalle Z170 ja Z270 emolle.
 
Asus M-VIII onkin edullinen persaukisten valinta, käytettynäkin.

Sanotaan vaikka että valkoisena miehenä sulla, Pusa, ei ole mitään varaa olettaa toisten varallisuushistoriasta yhtään mitään. Se että mulla on nyt varaa veloittaa työstäni satku tunnilta verottomana, ilman että huoraan, on ihan omaa ansiotani nyt. Kyllä mäkin tiedän miltä tuntuu enää 460€ eurolla kuussa itsemurhasoluhuoneessa, joten jos nyt lopetetaan se uhriutuminen tässä vaiheessa.

Edelleen; jos oot töissä, vaiva ja aika on sen verran suuri ettei kannata tämmöiseen lähteä jos oikeasti TARVITSET sitä tehoa.
 
Asus M-VIII onkin edullinen persaukisten valinta, käytettynäkin.

Sanotaan vaikka että valkoisena miehenä sulla, Pusa, ei ole mitään varaa olettaa toisten varallisuushistoriasta yhtään mitään. Se että mulla on nyt varaa veloittaa työstäni satku tunnilta verottomana, ilman että huoraan, on ihan omaa ansiotani nyt. Kyllä mäkin tiedän miltä tuntuu enää 460€ eurolla kuussa itsemurhasoluhuoneessa, joten jos nyt lopetetaan se uhriutuminen tässä vaiheessa.

Edelleen; jos oot töissä, vaiva ja aika on sen verran suuri ettei kannata tämmöiseen lähteä jos oikeasti TARVITSET sitä tehoa.

Mikä ihmeen uhriutuminen ?
Sä tässä kokoajan olet liikenteessä että rahalla ei ole väliä ja oma aikas maksaa omaisuuden tunnilta.
A. Kyllä se pienikin säästö on monelle aika iso juttu
B. Ei omalle ajalle voi laitta hintalappua, kun jos kaikki niin tekisi niin ei täälläkään kukaan sitten mitään artikkeileita kirjoittelis tai tekisi muuta vastaavaa.

Että jos oikeasti TARVITSEE sitä tehoa niin miksi sitä ei voi toteuttaa pienellä budjetilla ?
Vai eikö "persaukisilla" saa olla tehokasta konetta halvalla ?
Eli jos sinä olet kuluttanut rahaa koneeseen X määrän niin toisenkin pitää maksaa samasta suorituskyvystä samanverran. Ei saa siis olla halpaa keinoa saavuttaa sama suorituskyky, kun se on sinulta jotenkin pois vai ?
 
Kyllähän jokainen laittaa omalle ajalleen hintalapun, tiedostipa sitä tai ei. Jos sen ajan haluaa käyttää artikkeliin, kukaan ei kiellä.

Mutta mä en näe millään muotoa järkeväksi ratkaisua, jossa käytän tunteja aikaa johonkin säätöön, jos mulle on edullisempaa sama aika käyttää tuottavasti, saada uusiin tehokkaampiin osiin raha ilman mitään säätöä ja laittaa kone vaan suorilta ilman säätöä kasaan.

Sama koskee muita hankintoja tai palveluita; käyttäsinkö tunnin vaikkaa yleiseen siivoamiseen? En. Mulle on taloudellisempaa tehdä tunti töitä ja maksaa jollekin käydä siivoamassa tunti. Vähän karu esimerkki, mutta hyvin havainnollistava. Tän yhtälön voi sillon pyötäyttää myös niin, että mulla menee siivoamisen toteuttamiseen vähemmän aikaa, jos teen ensin rahaa sen palvelun maksamiseen. Päivän lopussa mulla oli enemmän aikaa itselleni. Ajalle voi laittaa arvon, mutta sitä ei voi ostaa lisää. Sitä voi säästää.


Summa summarum, jokaisella on omalle ajalleen arvo, aikaa ei saa ostettua lisää mutta sen käytön voi priorisoida haluamallaan tavalla.

Toisekseen, mä en missään vaiheessa väittänyt, ettei tätä projektia saisi toteuttaa pienellä budjetilla tai että kaikkien pitäisi maksaa tehostaan sama mitä joku toinen.

Siinä sä lähdit ihan kyllä omiin ajatuksiis ja hukkasit tahallasi mun pointin; tämmönen säätäminen ei vaan kaikille ole järkevää, edes taloudellisesti.

Jos tämmösen projektin ideana on säästää = saada lisää tehoa niin että päivän päätteeksi on enemmän rahaa vielä taskussa, niin se yhtälöpä ei tähän projektiin menneellä ajankäytöllä toimi kaikilla. Esimerkiksi mulla just nyt.

Sillon ku olin opiskelija, jos olisin näiden päälle sillon ymmärtänyt saati tarvinnut, niin varmaan jotain tämmöstä olisi ollut järkevää. Nyt se ei ole.

Jos mä käyttäisin useita tunteja siihen että saan Z170/270-emoon 6-ytimisen kiven, mun olisi ollut järkevämpää marssia kauppaan ja ostaa B550/X570-lankku ja laittaa siihen 5000-sarjan Ryzen, tai ostaa B560/Z590-emo ja 11xxx-sarjan Intel. Vanhan setin myydessä saa vielä vähän rahaa.

Mulle jäisi silloin samalla oman ajan käytöllä enemmän rahaa taskuun uudempien osien kanssa, kuin puuhailemalla tätä. Tätä sä et suostunut ymmärtämään. Tuossa kun otin tän aiheen puheeksi, ketään ei yllättänyt kun sun nimi mainittiin. Joten mä jätän tän tähän omalta osaltani, en ala vänkäämään S(er)JW:n kanssa yhtään enempää. Don Quijote taistelkoon tuulimyllyjä vastaam.
 
Asus M-VIII onkin edullinen persaukisten valinta, käytettynäkin.

Sanotaan vaikka että valkoisena miehenä sulla, Pusa, ei ole mitään varaa olettaa toisten varallisuushistoriasta yhtään mitään. Se että mulla on nyt varaa veloittaa työstäni satku tunnilta verottomana, ilman että huoraan, on ihan omaa ansiotani nyt. Kyllä mäkin tiedän miltä tuntuu enää 460€ eurolla kuussa itsemurhasoluhuoneessa, joten jos nyt lopetetaan se uhriutuminen tässä vaiheessa.

Edelleen; jos oot töissä, vaiva ja aika on sen verran suuri ettei kannata tämmöiseen lähteä jos oikeasti TARVITSET sitä tehoa.
jotkut voi tarvita sitä tehoa myös vaikka ei olis töissä ollenkaa. Ja Tarvii tehokasta rautaa erittäin edullisesti.
 
Mutta mä en näe millään muotoa järkeväksi ratkaisua, jossa käytän tunteja aikaa johonkin säätöön, jos mulle on edullisempaa sama aika käyttää tuottavasti, saada uusiin tehokkaampiin osiin raha ilman mitään säätöä ja laittaa kone vaan suorilta ilman säätöä kasaan. Jos tämmösen projektin ideana on säästää = saada lisää tehoa niin että päivän päätteeksi on enemmän rahaa vielä taskussa, niin se yhtälöpä ei tähän projektiin menneellä ajankäytöllä toimi kaikilla. Esimerkiksi mulla just nyt. Jos mä käyttäisin useita tunteja siihen että saan Z170/270-emoon 6-ytimisen kiven, mun olisi ollut järkevämpää marssia kauppaan ja ostaa B550/X570-lankku ja laittaa siihen 5000-sarjan Ryzen, tai ostaa B560/Z590-emo ja 11xxx-sarjan Intel. Vanhan setin myydessä saa vielä vähän rahaa. Mulle jäisi silloin samalla oman ajan käytöllä enemmän rahaa taskuun uudempien osien kanssa, kuin puuhailemalla tätä. Tätä sä et suostunut ymmärtämään.
Ja kauanko koko operaatiossa meni aikaa, mukaanlukien sopivan prossun etsiminen ja kaikki säätö. Jos siinä menee edes muutamaa tuntia, niin on halvempi vaan ostaa se sopiva prossu suoraan.

Mikäs se sellane immeine o joka ei kaikkee tehoo ota koneestaasa irti vaikka olisikin uutta rautaa. Kummasti se vaa nii on että ilman säätelyä jääpi parhaillaan 15-20% siitä mahdollisesta tehosta saamatta, jopa 30% varsinkin jos on idiootti joka ei osaa edes XMP:tä laittaa biosis pääle. Se että käyttää esimerkkinä 15 tuntia koneen omistamisen alussa kunnolla säätelyyn voikin tarkoittaa jos koneella töitä tekee tulee tuo sama aika säästettyä ensimmäisen kuukauden tai kahden aikana esim renderöinnisä
 
Mikäs se sellane immeine o joka ei kaikkee tehoo ota koneestaasa irti vaikka olisikin uutta rautaa. Kummasti se vaa nii on että ilman säätelyä jääpi parhaillaan 15-20% siitä mahdollisesta tehosta saamatta, jopa 30% varsinkin jos on idiootti joka ei osaa edes XMP:tä laittaa biosis pääle. Se että käyttää esimerkkinä 15 tuntia koneen omistamisen alussa kunnolla säätelyyn voikin tarkoittaa jos koneella töitä tekee tulee tuo sama aika säästettyä ensimmäisen kuukauden tai kahden aikana esim renderöinnisä
Jos ei vain jaksa? jos vaikka on muutakin elämää?
 
Jos ei vain jaksa? jos vaikka on muutakin elämää?
Pointti ny oli et varsinki jos tekee koneella töitä se vaikka 15h säätelemiseen käyttö tulee takaisin hetkessä ja lopputulos pari vuoden päästä onkin se että olet säästänyt päiviä aikaa sillä että eka käytit aikaa siihen
 
Mikäs se sellane immeine o joka ei kaikkee tehoo ota koneestaasa irti vaikka olisikin uutta rautaa. Kummasti se vaa nii on että ilman säätelyä jääpi parhaillaan 15-20% siitä mahdollisesta tehosta saamatta, jopa 30% varsinkin jos on idiootti joka ei osaa edes XMP:tä laittaa biosis pääle. Se että käyttää esimerkkinä 15 tuntia koneen omistamisen alussa kunnolla säätelyyn voikin tarkoittaa jos koneella töitä tekee tulee tuo sama aika säästettyä ensimmäisen kuukauden tai kahden aikana esim renderöinnisä
Tämähän taas ei ole ihan sama asia.

Kyllä mäkin tein tuollaisen alkusijoituksen. Toki teetin sen ihmisellä joka hommansa osaa niin siinä meni tunti ja kustannuksena jallupullo hyvässä seurassa. Kannatti tehdä, en mä sitä sano.

Mutta jos mun pitää käyttää vanhan, edullisen koneen virittämiseen 15h tai uuden, kalliimman tehokkaamman virittämiseen tunti, ainakin mun omalla veloituksella se uusi tulee jo halvemmaksi. TS, ne jäljelle jäävä 14 tuntia jotka voin käyttää töihin tuo mulle enemmän säästöä jo heti kättelyssä. Puhumattakaan tulevista säästöistä kun renderi laulaa nopeammin. 5950X on karkeasti 2.5x yhtä nopea, kuin tuo "8700K".

Nopealla laskulla mun emo ja prossu makso sellaisen 1200€, jallupullosta 17€ about.

5600X kanssa, joka on nopeampi kuin 8700k, olisi saman emon kanssa köyhtynyt varmaan sen 700€. Sovitaan siis että kokonaiskustannus olis 720€. Jos tässä säästö-tapauksessa prossusta maksetaan vaikka 150€ kaikkine rahteineen, veroineen ja muineen ja emo on valmiina.

Uusi kone on 570€ kalliimpi.

Teen ylläolevien esimerkkien mukaisesti säätöjä tunnin ja 14h töitäv s 15 tuntia säätöjä.

15h jälkeen mulla on (verojen, vakuutuksien ym) jälkeen 14x55€=770€, tyhjä jallupullo ja viritetty uudempi kone TAI viritetty vanhempi kone.

Kokonaisuutena uusi kone on 200€ voitolla tässä tilanteessa.

Joten pysyn kyllä edelleen kannassani.
 
Ylläolevaan lisätään vielä se, kuinka paljon uusi kone tuottaa jatkossa enemmän.

Todellinen tilanne 5950Xn kanssa on se, että se maksaa itsensä takaisin vähän pidemmässä ajassa, mutta tuotto on suhteessa kokonaisinvestointiin paljon suurempi.
 
Ylläolevaan lisätään vielä se, kuinka paljon uusi kone tuottaa jatkossa enemmän.

Todellinen tilanne 5950Xn kanssa on se, että se maksaa itsensä takaisin vähän pidemmässä ajassa, mutta tuotto on suhteessa kokonaisinvestointiin paljon suurempi.
Ei tunnissa saa edes säädetty paskan vertaakaa. Korkeitaa XMP pääle, PBO karkea säätö ja se oliki si siinä. Ite sääi 5800X:n ja ramit 4 tuntia meni ja sain about 10% lisää suorituskykyä pelkän PBO+XMP päälle. Se kaa ku töitä tekee tulee si nopeasti se päälle 3 lisätuntia pelkän pikasääön sijaan säästetyssä ajassa työtä tehessä aika nopeasti. Ei se 10% pieni ero ole. Renderöintihomman kaa tulee 3 tuntia 10% nopeuslisän kanssa takaisin 2 viiko töie jälkee
 
Ei tunnissa saa edes säädetty paskan vertaakaa. Korkeitaa XMP pääle, PBO karkea säätö ja se oliki si siinä. Ite sääi 5800X:n ja ramit 4 tuntia meni ja sain about 10% lisää suorituskykyä pelkän PBO+XMP päälle. Se kaa ku töitä tekee tulee si nopeasti se päälle 3 lisätuntia pelkän pikasääön sijaan säästetyssä ajassa työtä tehessä aika nopeasti. Ei se 10% pieni ero ole. Renderöintihomman kaa tulee 3 tuntia 10% nopeuslisän kanssa takaisin 2 viiko töie jälkee
PBO on 5950X:lle kyllä paras optio, koska osa töistä tarvii yhtä kahta ydintä. Siinäpä sitte miksi ei manuaalinen kellotus kannattanut. Etenkin kun PBO on paljon varmempi.

Muistit oli kireimmät mitä valmiina sai, DCOP QVL-muisteilla on ihan turvallinen valinta. Manuaalikellotuksessa kun on se huono puoli että joku flippaa ja data vetää solmuun niin voi tulla vähän kalliiksi. Toisekseen, tollanen 4x32GB kitti ei hyvällä tahollakaan mene yli 3600MHz. Kahdella kammalla olis menny, mut mitäs iloa siitä on. Yritykset lopetettiin siinä vaiheessa kun viideskään iteraatio dramcalcin ehdotuksista ei edes bootannut :) En tiedä, paljonkohan sieltä saisi lisää tuntien säädöllä,ehkä prosentin? Voi tulla "halvemmaksi" ostaa vaan paremmat muistit ettei tartte käyttää tuntikausia säätöön ja testaamiseen.
 
PBO on 5950X:lle kyllä paras optio, koska osa töistä tarvii yhtä kahta ydintä. Siinäpä sitte miksi ei manuaalinen kellotus kannattanut. Etenkin kun PBO on paljon varmempi.

Muistit oli kireimmät mitä valmiina sai, DCOP QVL-muisteilla on ihan turvallinen valinta. Manuaalikellotuksessa kun on se huono puoli että joku flippaa ja data vetää solmuun niin voi tulla vähän kalliiksi. Toisekseen, tollanen 4x32GB kitti ei hyvällä tahollakaan mene yli 3600MHz. Kahdella kammalla olis menny, mut mitäs iloa siitä on. Yritykset lopetettiin siinä vaiheessa kun viideskään iteraatio dramcalcin ehdotuksista ei edes bootannut :) En tiedä, paljonkohan sieltä saisi lisää tuntien säädöllä,ehkä prosentin? Voi tulla "halvemmaksi" ostaa vaan paremmat muistit ettei tartte käyttää tuntikausia säätöön ja testaamiseen.
Kröhöm PBO:t voi manuaalisäätää ihan vittuna jolla sua si sen 8% lisän pelkän PBO:n päälle kytkemise lisäks, ei ole sama kuin manuaali allcore jota itse ajan ihan vain sen takia koska haluan pitää konee viileenä ja kaikki mitä ite teen koneela tarvihtee enemmän kuin 4 ydintä