"Mitä rautaa ostin viimeksi"

tiger

konkari jäsen
Tuli tuossa tilailtua parit prossut ja yksi emokin.
Kun tuossa sain lahjoituksena hienon Asuksen FM2 kantaisen emon.
Niin siihen tuli hommattua Athlon X4 760K.
Sen lisäksi FM1 kantainen A8-3870K:n ja sen kaveriksi Asuksen FM1 kantainen emo.

Seuraavaksi pitäis alkaa kattelemaan kotipalvelimeen uusia kovalevyjä. Tällä hetkellä RAID 5 pakassa ois 4x 1TB WD Black levyt.
Joissa kahdella alkaa olemaan mukavasti käyttötunteja.
Niistä toiselle alkanut tulemaan bad sectoreita (käyttötunnit n.29000) joten se olisi pakko uusia äkkiä.
Mutta tuossa alkaa tallennus tila olemaan loppu, joten kattelin jos hommais 4x 3TB levyt tilalle. Joko WD Red tai siikakeittin Ironwolf levyt.
Mikäs palvelin sinulla on?
 

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Mikäs palvelin sinulla on?

Ihan semmoinen tee se itse, jossa käyttiksenä Windows Server 2016 Standard.

Prossuna 25W TDP:n 4c/4t Skylake Xeoni.

Tuo hoitaa reitittimen, palomuurin, DNS serverin, plex media serverin ja NAS:n virkaa.
Noitten verkkojuttujen takia löytyykin 4 porttinen Intelin Gigabittinen verkkokortti.

Muitakin käyttökohteita on ollut (oli aikaisemmin video kaappaus koneena) ja muutama ois suunnitteilla, mutta tarvis lisää tallennus kapasiteettia että vois alkaa yhtäkin toteuttamaan.

Yks tuleva homma olisi että hostais ja ylläpitäis Steam pelikirjastoa (kun tuo netti on täällä luokkaa 1.1 - 1.7MB/s). Samalla olisi perheen tableteille pelejen striimaus kone ja siksi tuossa onkin jo GTX 970 kiinni.
 

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Tullut nyt hommattua vaikka mitä ja lähdetään tärkeimmästä eli tämä:
_MG_9915.jpg_MG_9916.jpg

Joka siis korvaa GTX 980 Ti:n prossujen testaus näytönohjaimena.

Sitten tullut hommattua:
Muistit:
12GB (3x4GB) Corsair Vengeance 2000MHz DDR3 kitti
16GB (4x4GB) Kingston HyperX 2400MHz DDR3 kitti
16GB (2x8GB) Corsair Vengeance LPX 3200MHz DDR4 kitti

Prossut:
AMD Ryzen 3 1200
AMD Ryzen 5 1600
Xeon E5-1650 v2 (LGA2011 Ivy-Bridge-E 6-ydin prossu)
Xeon X3470 (LGA1156 4c/8t jollainen yksi löytyy jo mutta hommasin toisen kappaleen)
Xeon W3670 (LGA1366 Westmere 6-ydin prossu jossa ei kerroinlukkoa)
Xeon X5660 (toinen LGA1366 6-ydin Westmere)
 

temux

Tunnettu jäsen
Tullut nyt hommattua vaikka mitä ja lähdetään tärkeimmästä eli tämä:
katso liitettä 295katso liitettä 296

Joka siis korvaa GTX 980 Ti:n prossujen testaus näytönohjaimena.

Sitten tullut hommattua:
Muistit:
12GB (3x4GB) Corsair Vengeance 2000MHz DDR3 kitti
16GB (4x4GB) Kingston HyperX 2400MHz DDR3 kitti
16GB (2x8GB) Corsair Vengeance LPX 3200MHz DDR4 kitti

Prossut:
AMD Ryzen 3 1200
AMD Ryzen 5 1600
Xeon E5-1650 v2 (LGA2011 Ivy-Bridge-E 6-ydin prossu)
Xeon X3470 (LGA1156 4c/8t jollainen yksi löytyy jo mutta hommasin toisen kappaleen)
Xeon W3670 (LGA1366 Westmere 6-ydin prossu jossa ei kerroinlukkoa)
Xeon X5660 (toinen LGA1366 6-ydin Westmere)
Aika vanhaa rautaa.
 

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Tullut hommailtua taas kaikkea kokoelmiini ja testattavaksi.

Eli prossu testejä varten löysin vihdoinkin 3770K:n sekä 4770K:n suht järkevillä hinnoilla:
_MG_0297.jpg

Sitten näytönohjain testejä varten löyty 120€:lla R9 Fury X, joka oli aikoinaan AMD:n epätoivoinen yritin voittaa Nvidian GTX 980 Ti. Mutta vieläkin GTX 980 Ti:sta saa maksaa n.230€, joten onko GTX 980 Ti niin paljon nopeampi että se on extra 110€ arvoinen ?
Tämä tulee olemaan kiva nähdä.
_MG_0298.jpg

Näytönohjain testejä varten myös vertailu kortiksi uusi RX 570 4GB joka maksaa 145€ kahdella pelillä.
Eli tähän tulen vertaamaan kaikkia vanhoja/käytettyjä kortteja että onko ne mitenkään järkeviä ostoksia RX 570:n nähden.

_MG_0028.jpg
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
Itse ostin yhden Samsungin 860 Evon tänään, 1TB mallin. Seuraavaksi varmaan uusi prossu :3 pitää katsoa jos innostuu kellottelemaan niin pitänee konsultoida sitten pitääkö emo vaihtaa. (nyt 2700X ja Asrock X470 Fatal1ty)
 

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Itse ostin yhden Samsungin 860 Evon tänään, 1TB mallin. Seuraavaksi varmaan uusi prossu :3 pitää katsoa jos innostuu kellottelemaan niin pitänee konsultoida sitten pitääkö emo vaihtaa. (nyt 2700X ja Asrock X470 Fatal1ty)

Paljos 1TB Sampsa makso? Itse vasta ostin AEGO:n 1TB:n 83€:lla jossa löytyy välimuistikin ja suoriutuu todella hienosti.
Saahan noita 75€:llakin mutta niissä ei sitten ole enää välimuistia jonka huomaa kun ssd alkaa olemaan täynnä.
Aikaisemmin käytin KingSpecin SSD:tä mutta niitten välimuistittomista malleista saa nykyään maksaa jo 98€ mikä on niistä aivan liikaa.

Sitten tuon Ryzenin kellottamisesta että nuo ovat jo tehtaalta tullessaan aika jo maksimeissa.
Tyypillisesti 2000-sarjan Ryzenit menee sen 4 - 4.2GHz ja taas 1000-sarja menee sen 3.7 - 4.0GHz.

Joten kellottamalla ei pahemmin lisäsuorituskykyä saa.

En tiedä mihin sitä extra puhtia tarvitset. Mutta en suosittele edes prossun vaihtoa.
Et saa rahalle vastinetta et niin yhtään.
Jos pää tarkoituksesi on pelaaminen niin silloin jo alunperin Ryzen on ei niin hyvä ratkaisu. Kun jopa vanhat Intelin 4c/8t Sandyt ja Ivyt hakkaavat Ryzenit peleissä, puhumattakaan niiden 6c/12t versioista.
Ryzenit ovat kyllä peleihin enemmän kuin riittävän nopeita, mutta suorituskyky jää ekan sukupolven (lga1366) Core i7:n tasolle.
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
110€ kaverilta avaamaton.

Kyllä tuo 16 ytiminen houkuttelisi. Teen videoedikkaa sivutoimisena työnä niin nopeuttaisi renderiaikoja hirmuisesti. Vrt oma 2700X vs kaverin 2950X (4.2Ghz molemmat) niin kaverilla menee n. 55% ajasta vs minä. Eli kyllä sieltä tulee kiva teholisä (skaalaa?) jos saa tuplasti ytimiä. Ton 3950X pitäs olla vielä reilusti nopeempi yhdelläkin ytimellä, eli saisi peleissäkin lisäboostia ihan kaupan päälle.

Mulla on kuitenkin muistit ja muut hienosäädetty aika pitkälle niin ei tollasta teholisää mistään hihasta ravisteta.
Paljos 1TB Sampsa makso? Itse vasta ostin AEGO:n 1TB:n 83€:lla jossa löytyy välimuistikin ja suoriutuu todella hienosti.
Saahan noita 75€:llakin mutta niissä ei sitten ole enää välimuistia jonka huomaa kun ssd alkaa olemaan täynnä.
Aikaisemmin käytin KingSpecin SSD:tä mutta niitten välimuistittomista malleista saa nykyään maksaa jo 98€ mikä on niistä aivan liikaa.

Sitten tuon Ryzenin kellottamisesta että nuo ovat jo tehtaalta tullessaan aika jo maksimeissa.
Tyypillisesti 2000-sarjan Ryzenit menee sen 4 - 4.2GHz ja taas 1000-sarja menee sen 3.7 - 4.0GHz.

Joten kellottamalla ei pahemmin lisäsuorituskykyä saa.

En tiedä mihin sitä extra puhtia tarvitset. Mutta en suosittele edes prossun vaihtoa.
Et saa rahalle vastinetta et niin yhtään.
Jos pää tarkoituksesi on pelaaminen niin silloin jo alunperin Ryzen on ei niin hyvä ratkaisu. Kun jopa vanhat Intelin 4c/8t Sandyt ja Ivyt hakkaavat Ryzenit peleissä, puhumattakaan niiden 6c/12t versioista.
Ryzenit ovat kyllä peleihin enemmän kuin riittävän nopeita, mutta suorituskyky jää ekan sukupolven (lga1366) Core i7:n tasolle.
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
Mua houkuttaisi kyllä uusi emolevy myös toimintavarmuuden ja huollon vuoksi. Asus tarjoaa noihin työasemaan tarkotettuihin emolevyihin tollasen onsite-tyylisen takuun. Se on vaan kallis ettei houkuta vielä. Ehkä sit jos tästä tulee pääduuni :3
 

sampsi

Administrator
Ylläpidon jäsen
Mua houkuttaisi kyllä uusi emolevy myös toimintavarmuuden ja huollon vuoksi. Asus tarjoaa noihin työasemaan tarkotettuihin emolevyihin tollasen onsite-tyylisen takuun. Se on vaan kallis ettei houkuta vielä. Ehkä sit jos tästä tulee pääduuni :3
Eikö siinä vaiheheessa kannata ottaa koko kone missä on toi onsite takuu? se on kyllä aika näppärä,jos kone hajoa ja pitää saaha nopeasti korjattua.
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
Eikö siinä vaiheheessa kannata ottaa koko kone missä on toi onsite takuu? se on kyllä aika näppärä,jos kone hajoa ja pitää saaha nopeasti korjattua.
No joo mutta nopeampi se on vaihtaa emo kuin koko setti ja ajaa kaikki uusiksi sisään vaikka onki ulkoset varmuuskopiot sun muut.
 

sampsi

Administrator
Ylläpidon jäsen
Itse ostin yhden Samsungin 860 Evon tänään, 1TB mallin. Seuraavaksi varmaan uusi prossu :3 pitää katsoa jos innostuu kellottelemaan niin pitänee konsultoida sitten pitääkö emo vaihtaa. (nyt 2700X ja Asrock X470 Fatal1ty)
mua kiinnostais kans tän evon hinta,joku 1TB ssd käyny mielessä et pitäs hommata tuon toisen kaveriksi,niin saisi ne raidiin.
 

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
110€ kaverilta avaamaton.

Kyllä tuo 16 ytiminen houkuttelisi. Teen videoedikkaa sivutoimisena työnä niin nopeuttaisi renderiaikoja hirmuisesti. Vrt oma 2700X vs kaverin 2950X (4.2Ghz molemmat) niin kaverilla menee n. 55% ajasta vs minä. Eli kyllä sieltä tulee kiva teholisä (skaalaa?) jos saa tuplasti ytimiä. Ton 3950X pitäs olla vielä reilusti nopeempi yhdelläkin ytimellä, eli saisi peleissäkin lisäboostia ihan kaupan päälle.

Mulla on kuitenkin muistit ja muut hienosäädetty aika pitkälle niin ei tollasta teholisää mistään hihasta ravisteta.

Itse teen paljon video editointia (kun pyöritän youtube kanavaa) niin enemmän hyötyä saa näytönohjaimesta kuin lisä ytimistä.
Ja mitä vasta testailin niin Ryzen 5 1600:n häviää paljon vanhemmalle Ivy Bridge-E 6c/12t Xeonille joka rendaa 12min 48s kestävän videon H264 1080p 16Mpbs 56s nopeammin kuin Ryzen.

Eli videon rendaus kestää Xeonilla 10min 2s ja Ryzenilla 10min 58s. Jos käyttää näytönohjainta apuna niin tuo aika puoliintuu.

Ainoat missä olen nähnyt nyt Ryzenin loistavan ovat Cinebenchit (R15 ja R20) sekä kahdessa pelissä eli Metro Exodus sekä Wfreckfest. Peleissä yleisesti samalla tasolla kuin Intelin ekan sukupolven kamat vuodelta 2010.
Tosin onkin kiva nähdä kuinka paljon parannusta tuo 3000-sarja tuo. Pitää varmaan hommata testattavaksi yksi. Tosin en tiedä vielä minkä mallin hommais.

Tässä linkki 6-ydin taisto videoni josta näet miten Ryzen pärjää vanhoja Intelin Xeoneita vastaan: https://bit.tube/play?hash=QmeGzZ5JNq2PVvhdupLEFuQgos68oLwDdGCA7PxwjSGgAd&channel=201031
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
Sun videot on jostain tuttuja. En vaan muista et mistä.

Kyllä nuo lisäytimet auttaa tuossa pakkaamisessa. Mulla on 1080ti nyt ja ainoo fiksu upgrade ton ohjelman kuluttajaversion kanssa on 2080ti jotta saa paljon lisätehoa mutta se on niin kallis. Jos mun 8h pakkausaika puolittuu tolla 16c prossulla niin se on vähän isompi muutos ku näyttiksen tuoma pieni etu preview-tilassa.

Mitä softaa sä käytät ite?
 
Viimeksi muokattu:

Santerin Tekki Nurkkaus

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Sun videot on jostain tuttuja. En vaan muista et mistä.

Kyllä nuo lisäytimet auttaa tuossa pakkaamisessa. Mulla on 1080ti nyt ja ainoo fiksu upgrade ton ohjelman kuluttajaversion kanssa on 2080ti jotta saa paljon lisätehoa mutta se on niin kallis. Jos mun 8h pakkausaika puolittuu tolla 16c prossulla niin se on vähän isompi muutos ku näyttiksen tuoma pieni etu preview-tilassa.

Mitä softaa sä käytät ite?

Käytän PowerDirectoria joka käyttää näytönohjainta effekteihin ja värikorjailuihin renderöinti vaiheessa ja se juuri nopeuttaa hommaa älyttömästi.
Mutta ei se näytönohjaimen tarvitse olla kuin tyyliin gtx 1050 ja sitä nopeammasta ei ole mitään käytännön hyötyä.
Tuossa PowerDirectorissa AMD ohjain olisi nopeampi kun OpenCL:ää käyttää, mutta kivasti tuo GTX 980 Ti hommansa hoitaa.

Tuossa yritin käyttää Vega 15 Pro:ta kun sen sai halvalla humble bundlesta ja on kovin kehuttu. Mutta tuon PowerDirectorin jälkeen tuntui kauhean kankealta käyttää ja moni juttuja ei löytynyt ollenkaan. Joten jatkan PowerDirectorin 15:sta käyttämistä ja uudempaa en viitsi mennä kun 17:sta ei tule mitään tärkeää uutta mukana mitä tarvitsisin.
 

Tomboy

Tunnettu jäsen
Käytän PowerDirectoria joka käyttää näytönohjainta effekteihin ja värikorjailuihin renderöinti vaiheessa ja se juuri nopeuttaa hommaa älyttömästi.
Mutta ei se näytönohjaimen tarvitse olla kuin tyyliin gtx 1050 ja sitä nopeammasta ei ole mitään käytännön hyötyä.
Tuossa PowerDirectorissa AMD ohjain olisi nopeampi kun OpenCL:ää käyttää, mutta kivasti tuo GTX 980 Ti hommansa hoitaa.

Tuossa yritin käyttää Vega 15 Pro:ta kun sen sai halvalla humble bundlesta ja on kovin kehuttu. Mutta tuon PowerDirectorin jälkeen tuntui kauhean kankealta käyttää ja moni juttuja ei löytynyt ollenkaan. Joten jatkan PowerDirectorin 15:sta käyttämistä ja uudempaa en viitsi mennä kun 17:sta ei tule mitään tärkeää uutta mukana mitä tarvitsisin.
Mulla on Resolve itsellä. Ilmaisversion kanssa pärjää hyvin 4K-videoidenkin kanssa. Katoin kyllä tota Radeon VII kun ainakin Puget systemsin testissä se olis nopein yksittäinen kortti ja hintaa reilusti vähemmän ku 2080ti tai Titanilla.