• Pizza-online.fi

Kuinka vanhalla raudalla pärjää nykyään ?

tiger

konkari jäsen
Olin kyllä ajatellut että kaikki Nvidian 50 sarjan kortin jätän pois kun ovat valmiiksi niin hitaita. Ja myös AMD sama juttu ettei noita hitaimpia testailis ollenkaan. Tosin GTX 750ti on tavallaan aika legendaarinen ja vieläkin yllättävän arvokas kortti. Joten laitetaan harkintaan.
Kyllähän toi gtx 750ti on edelleen hyvä kortti,pelit pyörii 1080p/60fps

SPsTechLab

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Nyt olisi linjoilla AMD FX-8370:n testi videoni.

Aikaisemmin minulla oli ihan pääkoneessani FX-8320 joka meni komeat 4.7GHz 1.39v:lla. Mutta sen muistiohjain oli todella surkea eikä muisteja voinut ajaa yli 1600Mhz. Tätä asiaa aikoinaan muron puolella ihan Stiltin kanssa ihmeteltiin.
Mutta tällä FX-8370:lla ne samat 2400MHz muistit mitä käytin FX-8320:n kanssa nyt oikeasti menevät sen 2400MHz.

Ja tämä vaikuttaa niin paljon suorituskykyyn että vaikka FX-8370 kellotus tulos jäi vain 4.4GHz:n niin se voittaa FX-8320@4.7Ghz joka testissä (vertasin tuloksia vanhaan FX-8320 testiini).
Ja mitä tulee haukuttuun FX prossujen lämpöihin, virrankulutukseen ja suorituskykyyn niin kaikki näyttäis olevan semmoista potaskaa että.
Toki vanhemmilla peleillä jotka käyttä alle 4-ydintä ja painottuvat yhden ytimen suorituskykyyn kuten esim. Arma 3 ja CS:GO niin silloin FX:n suorituskyky romahtaa sinne Core 2 Quad tasolle.
Mutta uudempien pelejen kanssahan tuohan on ihan OK prossu.
En tiedä mistä ne kuumuus jutut oikein tulee kun viileämpänä tuo käy kuin Intelin prossut. Virrankulutuskaan mikää paha ole.
Mutta 3DMark Fire Strike käyttäytyy jotenkin oudosti FX-prossujen kanssa (katoin vanhoja testejäni myös).
Nimittäin Fire Striken mukaan Phenom 2 X6 1090T on nopeampi kuin tuo FX. Myöskin virrankulutus käppyrästä näkee että FX:ksä ei pääse tekemään hommiaan.
No yksi syy lisää sanoa 3DMarkkeja höpöhöpö markeiksi :)

Viimeksi muokattu:

SPsTechLab

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Päivittelin aloitus postausta lisäämällä linkit kahteen uuteen soittolistaan. Sekä nyt mukana taulukko mistä nopea katsoa kuinka vanhat näytönohjaimet suoriutuvat toisiinsa nähden.

Näytönohjain testeistä vielä että mukaan olen nyt saanut tämmöset näytönohjaimet:
-AMD Radeon R9 Nano 4GB
-AMD Radeon RX480 8GB
-AMD Radeon R9 380 4GB
-Nvidia Geforce GTX 780 Ti

Jos kiinnostaa mitä testeissäni aina juuri nyt tapahtuu niin kannattaa seurata twitteristä: https://twitter.com/Santeri_Pusa

SPsTechLab

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Laitetaas tännekkin pitkästä aikaa pientä päivitystä mitä testejen saralla menee.
Eli tuossa ulkona olisikin jo i5-2500K, i7-2600K:n ja FX-8120:n testit.

Niistä että hypetetty i7-2600K oli täys pettymys ja sitten taas netin haukkuma FX-8120 osottautu paljon paremmaksi kuin mitä netissä saa ymmärtää.
Testeissä olisi seuraavaksi tulossa FX-9590 joka oli verrattuna FX-8370:n ja FX-8120:n täysin turha kapistus ja älytön julkaisu aikoinaan AMD:ltä.

Sen jälkeen olisikin sitten tulossa Intelin vanhoja Extreme prossuja sieltä sitten mennään AMD:n FM1, FM2 ja AM2+ prossujen kimppuun.

Tässä juuri aloittelin Pentium D 965 Extreme Editionin testailun, joka on muuten mun arvokkain prossuni mitä multa löytyy :cool: (ja multa löytyy niitä ja paljon).
Mutta tässä pientä esimakua kuinka vanha Pena jakselee...

Tässä vielä aikaisemmin mainitsemieni prossujen testit:

SPsTechLab

Tunnettu jäsen
Laitetestaaja
arvostelija
Eipä ole tullut täällä paljoa vierailtua viimeaikoina. Mutta kun tuossa pääsin vasta väittelyyn onko nyky Low End näytönohjaimet ja Ryzen APU:t parempia vaiko huonompi kuin ikivanhat High end kortit.
Minä itse tietenkin edustin että vanha High end voittaa selvästi ja että jopa 9 vuotta vanha GTX 480 voittaa nuo. Sille väitteelleni suorastaan naurettiin.

No tuossa hyllyssä kun makaa Geforce GTX 480 ja yhteenkoneeseen vasta päivitin Radeon RX 550 2GB:n ja se olisi vielä tuossa nurkissa....
Joten olihan pakko ajaa muutamalla pelillä testit GTX 480 vs RX 550 :)

Video tästä on tulossa youtuben puolelle katsottavaksi vasta 6.2. Mutta Bit.Tuben puolella se olisi jo katsottavissa.
Jos joku ei tiedä niin Bit.Tube on uus Youtuben kilpailija ja itse lähdin näin suht alussa heti mukaan.
Eroa youtubeen on että ei mainoksia ja katsoja sekä tekijät saavat bit.tube bittirahaa.

Julkaisen tuolla videoni aina ennakkoon.

Mutta tässä olisi se GTX 480 vs RX 550 video: https://bit.tube/play?hash=QmXmAiwwy4nmwYYSizLehN5VUFuTkp1WT5r8YCdUSMYLH8&channel=201031